Демпінг завжди працює проти демпінгувальника
Один з головних негативних трендів ягідного ринку минулого та нинішнього сезону – перевиробництво малини та обвал цін, який спричинили українські виробники на європейському ринку через демпінг.
Чому вони демпінгують? Тому що, наприклад, малина 80/20 коштує наразі близько 2 євро/кг, а малина 95/5 можна і за 2,85 євро/кг продати. Чому складається така різниця? Якщо пересортувати 10 т поганої малини 80/20, можна отримати лише пару тон 95/5, тобто дуже великий відхід. Крім того треба витратити кошти на систему контроля якості, харчової безпеки, аналізи готової продукції, зарплату персоналу, який цим займається.
На думку ягідних експертів, навіть суничники, які ще продовжують збирати урожай, очікують, що скаже їм погода протягом збору. На сьогодні прогноз щодо нового урожаю малини позитивний, але багато залежить від погоди. Дуже хотілося б, щоб цього року малина була кращої якості, ніж в минулому. Це важливіше за об’єм.
Треба не демпінгувати на міжнародному ринку, а працювати над якістю продукції, адже минулого року саме українці обвалили ринок – через відключення електроенергії багато дрібних виробників замороженої продукції вивалилися на ринок Європи з пропозиціями дешевої та неякісної продукції. В результаті це частково знов повернуло репутацію України на рівень «дешевий товар, який потребує доробки», з яким ми протягом п’яти років боролися, щоб стати «країною-виробником з якісною продукцією за справедливою ціною».
Більш того, величезна кількість пропозицій ягоди на експорт робилася непрофесійно, без знання мов – комерційні пропозиції переводилися Google translate, і все це виглядало як якийсь базар. Тому як асоціація ми продовжимо працювати над тим, щоб наші виробники підвищували свій професійний рівень, і ті гроші, які в цьому році залишилися в Польщі за доробку нашої продукції, залишалися б в Україні. Я хочу, щоб виробники розуміли, – в середньостроковій та довгострокові перспективі демпінг завжди працює проти демпінгувальника.