Фермери не заробили на лохині того, що планували
Цього року на ринку саджанців лохини активності практично не було. Якщо в минулі роки ми продавали до 100% саджанців, то цього року змогли продати максимум 10%. Причин на те кілька. Ми знаходимося у Вишгородському районі Київської області, тут у людей ще досі надто яскраві спогади про те, як вони пережили перші два місяці військового вторгнення. І багатьом просто не до саджанців.
Друга причина – багато людей виїхало за кордон. Ми намагаємося працювати напряму з клієнтами, тобто 90% продукції збуваємо кінцевим споживачам через соцмережі та групи в телеграмі чи інших месенджерах. Так от, за період вторгнення приблизно 60% наших клієнтів змінили українські номери телефонів на номери іноземних операторів. Однак значна кількість людей повернулася, тож є всі підстави вважати, що наступний лохиновий сезон в плані збуту буде веселішим.
Фермери однозначно не заробили на лохині того, що планували. Попит на свіжі ягоди лохини був, але ж ціна значно зменшилася. І поряд зі зменшенням ціни свіжих ягід більш як у півтора рази зріс курс долара. Це для нас важливо, адже практично весь інвентар, засоби захисту, добрива для лохини прив’язуються до курсу іноземних валют. Скажімо, нам цього року потрібно було змонтувати нове обладнання для холодильника — його вартість визначається в євро.
Деякі зміни відбулися в попиті на ягоди. Якщо раніше влітку споживачі були орієнтовані на ягоди для свіжого споживання, а в міжсезоння купували заморожену продукцію, то цього року влітку люди брали значні партії ягоди для того, аби самим її заморожувати. Можливо, цьому сприяло те, що ягоди влітку були відносно недорогими. Відповідно, зараз ми продаємо менші обсяги заморожених ягід порівняно з минулими роками, однак зберігається доволі активний попит на продукти переробки: джеми, варення.
Значний попит цього року був на монофлорний вересковий мед, який ми збираємо з лохини на нашій плантації. У попередні роки в нас лишався перехідний залишок, тобто трохи меду ми мали навіть тоді, коли вже починали викачування свіжого. Станом на зараз мед збору 2022 року ми вже весь розпродали.
Якби я починав лохиновий бізнес зараз, то, звісно, не ризикував би закладати великі площі, оскільки на цей момент він уже не такий рентабельний, яким був 5-7 років тому. Ціна на ягоди нижча, а витрати — значно більші. Також багато залежатиме від того, чи матимуть великі виробники лохини можливості для експорту. Якщо всі ці ягоди підуть на внутрішній ринок, ціна лохини в новому сезоні обвалиться.
Проблема з електропостачанням навряд чи істотно вплине на новий виробничий сезон, тобто на отримання самих ягід. Багато господарств і раніше користувалися генераторами для поливу і фертигації. Однак зі зберіганням і доробкою можуть бути великі проблеми, особливо складно буде із заморожуванням ягід та їх переробкою.
Скажімо, в нас зараз є замовлення на 500 баночок лохинового джему. Коли немає електрики, нам доводиться вмикати генератор. Це здорожує продукцію, але ми ці додаткові витрати поки що у вартість кінцевого продукту не включаємо, бо самі не можемо спрогнозувати, як часто під час виробництва нам доведеться вмикати генератор. Але врешті-решт нам доведеться підняти ціну, бо собівартість продукції зростатиме. Треба купити потужний генератор, який зараз коштує кілька тисяч доларів, оплачувати пальне для нього. І питання не лише в коштах, а й в зручності, адже доводиться постійно перемикати систему на резервне живлення.
Але ми віримо в перемогу і з цією вірою працюємо.